Aktivita v škôlke - Každý sme iný :)

03.09.2022

V rámci medzinárodného týždňa rovnosti tvári sme na vybranej materskej škole urobili s deťmi aktivitu. Deti boli rôznych vekových kategórí (3-4 roky, 4-5 rokov, predškoláci). Cieľom aktivity bolo viesť deti k tomu, aby si uvedomili, že každý z nás je iný, ale záujmy a charakter máme spoločný. Preto sa na ľudí nemáme pozerať očami ale srdcom, máme ho vypočuť a hľadať si k nemu cestu. Nikto z nás si pred narodením nevyberal ako bude vyzerať.

Deti v škôlke dostali list od Elišky, ktorý si s pani učiteľkou čítali. Prišiel im v obálke:

Eliška deťom písala o sebe, čo rada robí, pýtala sa čo majú radi oni, na diaľku si zahrali spolu hru a podobne. Išlo o to, aby si deti urobili obraz o človeku na základe jeho slov, jeho záľub a nie na základe vzhľadu.

Po prečítaní listu si učiteľka s deťmi urobila krátku aktivitu v rámci ktorej sa napríklad pozerali do zrkadla, rozprávali sa o tom, že každý vyzerá inak, jeden má hnedé vlasy, iný blonďavé, máme inú farbu oči...

Následne deťom bola ukázaná fotografia Elišky. Učiteľky (tak ako často aj my) mali obavy z toho ako budú deti reagovať,. My sme boli hlavne veľmi zvedaví, aké otázky budú mať deti, aby sme sa vedeli pripraviť na rôzne situácie, ktoré nás čakajú a pokúsili sa pripraviť si na ne odpovede.

Na prekvapenie všetkých, reakcie detí boli veľmi pekné.

Najmenším deťom bolo ľúto, prečo Eliška neprišla, že ako sa s ňou majú hrať. Páčila sa im lopta, na ktorej sedela, že taká malá a má takú veľkú loptu. Odpisovali jej na list, ktorý napísala. Naspievali jej pesničky 😊

V kategórii 4-5 rokov, tiež neriešili vzhľad. Len sa na fotky pozreli a išli namaľovať pre ňu obrázky. Otázky boli iba v duchu prečo nechodí do škôlky, vzhľad nespomenuli. Páčila sa im aktivita so zrkadlom a zhodnotili, že je dobré, keď sme každý iný, pretože každý máme pre tento svet svoj prínos.

Kategória predškolákov, kde bol najväčší predpoklad na nejaké reakcie ohľadom vzhľadu, tiež boli výsledky rovnaké. Deti riešili skôr čo videli na fotke s čím sa Eliška hrá ako to ako vyzerá.

Je veľmi ťažké robiť nejaké objektívne závery, keďže aktivita bola realizovaná len na jednej vybranej MŠ. Zo zatiaľ získaných informácií sa nám potvrdilo, čo sme čakali a čo by pomohlo aj ľuďom/deťom s tvárovými odlišnosťami. Keďže ukázaniu fotografie deťom predchádzala debata o tom, že každý je iný a každý je výnimočný niečím iným, tak deti vzhľad nezaujal, ale zamerali sa na iné veci.

Preto keby sa aj rodičia so svojimi deťmi rozprávali o týchto veciach, veľa detí s tvárovou odlišnosťou by to malo ľahšie. Uvedomujeme si, že to nie je ľahká téma a je veľmi zložité voliť tie správne slová a možno v niektorých prípadoch sú problém aj vlastné predsudky...

Ak ste učiteľ na MŠ a mali by ste záujem robiť túto aktivitu aj s vašimi detičkami, radi vám pošleme podklady do mailu a budeme sa tešiť na vaše skúsenosti.

Tím Výnimočná tvár